Перавод гадзінніка на зімовы час у Маскве

Лепшыя фільмы пра вайну: "Гадзіннік спыніўся апоўначы"

182
(абноўлена 14:54 26.01.2016)
У год выхада фільма яго прагледзела больш за 35 мільёнаў гледачоў.

Юлія Хвошч, Sputnik

Фільм быў пастаўлены на кінастудыі "Беларусьфільм" рэжысерам Мікалаем Фігуроўскім у 1959 годзе і заснаваны на рэальных падзеях. Адноўлены на кінастудыі імя М. Горкага ў 1974 годзе.

Сюжэт

У аснове сюжэту фільма ляжаць сапраўдныя падзеі, якія адбываліся ў акупаваным Мінску: у прыватнасці, аперацыя партызан на чале з Аленай Мазанік па ліквідацыі кіраўніка рэйхскамісарыята Остланд Вільгельма Кубе. У фільме атраду партызан пад кіраўніцтвам настаўніцы Ганны Чорнай і пры ўдзеле неспрактыкаванай выведніцы Марыны Казаніч трэба будзе захапіць і знішчыць мінскага гаўляйтэра Вільгельма фон Кауніца.

Навагодняя ноч 1943 года ў акупаваным, разбураным Мінску. У дом кіраўніка падпольнай арганізацыі Ганны Чорнай малады падпольшчык Коля Дзееў прыводзіць сваю каханую Марыну.

Ганна асуджае Колю за легкадумны ўчынак. Ён запэўнівае, што цалкам давярае дзяўчыне. Марыну вырашана адправіць у партызанскі атрад. Пачынаецца налёт савецкай авіяцыі. Коля і Марына ідуць сігналіць самалётам. Іх перасьледуе нямецкі афіцэр. Коля загадвае Марыне бегчы, а сам уступае ў сутычку з афіцэрам і забівае яго. Марына знаходзіць у руінах і ратуе прыціснутую бэлькай жонку фон Кауница. Тая оебщает отблагодатить дзяўчыну, узяўшы яе служанкай ў свой дом. Марына вырашае на свой страх і рызыка трапіць у дом гаўляйтэра….

Сродкамі кінематографа

Цікавы, выкананы на высокім прафесійным узроўні фільм. Усё (ад першага да апошняга эпізоду) — сюжэтная лінія, аператарская і рэжысёрская работа, выразныя музычныя вобразы — стварае арганічную фактуру стужкі.

Выдатна выканана работа аператара. Напружанне сюжэтнай лініі перадаецца не толькі мантажом, чаргаваннем эпізодаў і гульнёй акцёраў, але і за кошт руху камеры.

" Поспеху фільма нямала садзейнічала ўдумлівая, творчая работа аператара… Натурныя здымкі праўдзіва перадаюць хвалюючы малюнак жыцця горада, захопленага ненавісным ворагам. Выразна прамаляваныя партрэты дакладна перадаюць эмацыянальны стан персанажаў", — піша кінакрытык А. Сцяпанава.

Ідэйна-ўзвышанае ўтрыманне фільма зусім не перашкаджае яго дэтэктыўнаму жанру.

Акцёры

Самы яркі вобраз фільма — вобраз фон Кауница. Мабыць, першы ў гісторыі беларускага кінематографа найбольш дакладны і пераканаўчы вобраз нямецкага ворага. Акцёр Дзмітрый Арлоў раскрывае вобраз свайго героя глыбока і шматгранна.

Актрыса Рыта Гладунко, не гледзячы на ​​нявопытнасць і пераіграванне ў некаторых сцэнах, годна справілася з пастаўленай задачай — перадаць усхваляванні і эмацыйны стан маладой дзяўчыны. Знешнасць актрысы адрозніваецца яркімі, тыпова славянскімі рысамі — у гэтым несумненная заслуга рэжысёра пры падборы акцёраў на галоўныя ролі.

Удала выглядаюць і другарадныя персанажы. Ігра Ржэцкай адрозніваецца дакладнасцю і пераканаўчасцю.

Велізарнае эмацыйнае ўздзеянне на гледача робіць песня Марыны, выкананая на беларускай мове ў доме ворага. Мабыць, гэта адзіная сцэна ў фільме, дзе актрыса па-сапраўднаму адчула душэўны стан сваёй гераіні. Песня ўяўляе сабой музычную кульмінацыю ўсяго фільма. Гэта не проста песня-устаўка, пазначаная сцэнарыем. Гэта самастойная частка драматургіі фільма, у ёй чуецца і боль за радзіму, і вера ў перамогу.

Не ма­гу я знай­сці тое сло­ва,
Каб кра­су рас­ка­за­ла тваю.
Не ма­гу я знай­сці тое сло­ва,
Каб лю­боў рас­ка­за­ла маю.

Не ма­гу па­раў­наць ця­бе з зор­кай —
Днём не све­ціць яна над зям­лёй.
Не ма­гу па­раў­наць ця­бе з квет­кай —
Не цві­це ў са­дзе квет­ка зі­мой.

У ролях

Р. Гладунко — Марына

Д. Арлоў — фон Кауніц

А. Козырава — Ганна Іванаўна

П. Пекур — Верхаводка

Ю. Багалюбаў — Мікалай

Я. Карнавухаў — Рыдэль


Здымачная група

Аператар — У. Акуліч

мастак — Я. Ганкін

кампазітар — І. Любан

тэкст песень — А. Русак

гукааператар- У. Дзіомкін

мастакі-грымеры — Б. Ягораў, Г. Ягорава

мантаж — Я. Аксенка

другі рэжысер — Ю. Рыбчанок, П. Шамшур.

Фільм адзначаны ўзнагародамі

Дыплом і трэцяя прэмія фільму на ІІ Усесаюзным Кінафестывалі (Кіеў, 1959 год)

Дыплом і першая прэмія Р. Гладунко за лепшае выкананне жаночай ролі на ІІ Усесаюзным Кінафестывалі (Кіеў, 1959 год).

182
Тэги:
Кіно, Беларусьфільм, Беларусь
Тэмы:
Лепшыя беларускія фільмы (8)
Каментары