Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім

© Sputnik / Анастасия ВолчокАртысту хочацца бачыць сябе ў люстэрку прыгожым, таму часам даводзіцца рабіць шмат хутчэй для артыста, чым для гледача
Артысту хочацца бачыць сябе ў люстэрку прыгожым, таму часам даводзіцца рабіць шмат хутчэй для артыста, чым для гледача - Sputnik Беларусь
Падпісацца
Карэспандэнт Sputnik Анастасія Ваўчок працягвае сваё падарожжа ў закуліссе Вялікага тэатра: сёння яна даведалася, для якога балета ткалі ўручную і як дагадзіць оперным дзівам.

Швейныя майстэрні Вялікага тэатра знаходзяцца пад самым дахам. Яны пераехалі сюды з асобнага будынка - так значна зручней і краўцам, і артыстам, якім дастаткова падняцца на ліфце, каб патрапіць на прымерку.

Мастак тэатральных касцюмаў Наталля Шыпук распавяла аб працэсе, які праходзіць тэатральны касцюм ад эскіза да гатовага выраба.

© Sputnik / Анастасия ВолчокМастак тэатральных касцюмаў Наталля Шыпук
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
Мастак тэатральных касцюмаў Наталля Шыпук

Са сцэны атлас выглядае як скура

Пасля зацвярджэння эскіза на савеце заўсёды агаворваюцца тэхнічныя моманты: крой, колеравая гама, даўжыня, якасць тканіны.

"Бываюць скурпулёзна гістарычныя спектаклі, а бывае вельмі адносная стылізацыя або сучасны касцюм, - тлумачыць Наталля. - У асноўным ты ўлоўліваеш вобраз гэтай эпохі, сілуэт".

Па словах мастака, якой бы ўмоўнай ні была стылізацыя, краўцы заўсёды звяраюцца з гістарычнымі крыніцамі, каб удакладніць, якой павінна быць сімволіка і колеравая гама, хто мог насіць пэўныя прадметы гардэроба.

© Sputnik / Анастасия ВолчокУ Вялікім тэатры працуюць спецыялісты па мужчынскім і жаночым касцюме, але ўнутры гэтых аддзелаў няма падзелу па абавязках
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
У Вялікім тэатры працуюць спецыялісты па мужчынскім і жаночым касцюме, але ўнутры гэтых аддзелаў няма падзелу па абавязках

"Выбар тканін залежыць ад задачы. Не ўсё можна выкарыстоўваць, напрыклад, у балеце. Некаторыя тканіны даюць на сцэне незвычайны эфект: напрыклад, байка выглядае як аксаміт, альбо атлас - як скура", - распавядае Наталля.

Мастак па касцюмах прыадчыніла заслону таямніцы над тым, якія ўборы гледачы ўбачаць на прэм'еры аперэты "Лятучая мыш": "Эскізы касцюмаў стварыў венгерскі мастак. Не сказаць, што пастаноўка зусім асучасненая, яна проста не прывязаная да пэўнай эпохі, напрыклад, ёсць элементы і стылістыка пачатку ХХ стагоддзя".

© Sputnik / Анастасия ВолчокМастак па касцюмах прыадчыніла заслону таямніцы над тым, якія ўборы гледачы ўбачаць на прэм'еры аперэты "Лятучая мыш"
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
Мастак па касцюмах прыадчыніла заслону таямніцы над тым, якія ўборы гледачы ўбачаць на прэм'еры аперэты "Лятучая мыш"

Сукенкі расшываюцца стразамі Свароўскі

У Вялікім тэатры працуюць спецыялісты па мужчынскім і жаночым касцюме, але ўнутры гэтых аддзелаў няма падзелу па абавязках. Адзін кравец адшывае нарад цалкам, ад і да.

"Усе элементы касцюма ствараюцца і прышываюцца ўручную. Для кожнага спектакля і артыста шыецца свой касцюм - колькі саставаў, столькі і касцюмаў. Для хору і кардэбалета - неабходная колькасць плюс два – запас", - пералічвае Наталля.

Для аздаблення выкарыстоўваюцца розныя матэрыялы, у тым ліку вельмі дарагія - такія, як стразы Свароўскі.

© Sputnik / Анастасия ВолчокУся вышыўка выконваецца ўручную
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
Уся вышыўка выконваецца ўручную

Уся вышыўка выконваецца ўручную, а аплікацыя прышываецца на тамбурнай машынцы.

© Sputnik / Анастасия ВолчокАплікацыя прышываецца на тамбурнай машынцы
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
Аплікацыя прышываецца на тамбурнай машынцы

Да артыстаў, распавядае мастак па касцюмах, патрэбен індывідуальны падыход. Бывае, што ўжо на этапе эскіза яны могуць прапанаваць унесці змены. Але здараецца, што і на першай прымерцы акцёр можа папрасіць нешта змяніць. Часам гэта звязана з густам артыста, але часцей - з індывідуальнымі асаблівасцямі фігуры: не заўсёды чалавеку пасуе тое, што задумаў мастак.

© Sputnik / Анастасия ВолчокЭскізы касцюмаў для "Лятучай мышы" стварыў венгерскі мастак
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
Эскізы касцюмаў для "Лятучай мышы" стварыў венгерскі мастак

"У асноўным ты робіш нешта, каб яно працавала менавіта для гледача, але гэта апранаюць артысты, і артысту хочацца бачыць сябе ў люстэрку прыгожым, таму часам даводзіцца рабіць шмат хутчэй для артыста, чым для гледача", - смяецца Наталля.

© Sputnik / Анастасия ВолчокТак праходзяць прымеркі
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
Так праходзяць прымеркі

Шыць пачкі - фізічна складана

Асобная тэма для размовы - касцюм для балета. Ён павінен сядзець як уліты і ў той жа час не абмяжоўваць рухаў танцоўшчыкаў. Нягледзячы на ​​тое, што з моманту вынаходкі балетных пачак тэхналогіі моцна ступілі наперад, яны ўсё роўна застаюцца самымі складанымі пры пашыве.

© Sputnik / Анастасия ВолчокНягледзячы на тое, што з моманту вынаходкі балетных пачак тэхналогіі моцна ступілі наперад, яны ўсё роўна застаюцца самымі складанымі пры пашыве
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
Нягледзячы на тое, што з моманту вынаходкі балетных пачак тэхналогіі моцна ступілі наперад, яны ўсё роўна застаюцца самымі складанымі пры пашыве

"Метры цюлю закласці ў складачкі і падапхнуць пад машынку складана чыста фізічна. Я б сказала, што ў нейкай меры гэта мужчынская праца, хоць у нас толькі адзін мужчына ў калектыве", - жартуе Наталля.

© Sputnik / Анастасия ВолчокДля кожнага спектакля і артыста шыецца свой касцюм - колькі саставаў, столькі і касцюмаў
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
Для кожнага спектакля і артыста шыецца свой касцюм - колькі саставаў, столькі і касцюмаў

Пры вырабе балетнага касцюма існуюць свае нюансы. Напрыклад, на махрах заўсёды зразаюць пяцелькі, якія інакш могуць зачапіцца за іншыя касцюмы або дэкарацыі. Любы дэкор старанна прышываюць, а зверху нашываюць празрыстую сетку.

Кравец Вера, якая пачала сваю працу ў тэатры з рэстаўрацыі пачак, распавядае:

"Я раней працавала на "Мілавіцы", потым у Літве і вось прыйшла сюды, вучыцца ў 60 гадоў пачкі шыць, - жартуе майстар. - Тады тэатр збіраўся на гастролі ў Германію, ім трэба было рэстаўраваць касцюмы, і быў вельмі вялікі аб'ём працы. Я працавала ўсяго месяц, але ўжо з'явілася думка: пайду адсюль. А потым думаю: не, усё роўна навучуся. Да таго ж, тут усе касцюмы розныя: тканіна, мадэлі, нічога не паўтараецца".

© Sputnik / Анастасия ВолчокКравец Вера пачала сваю працу ў тэатры з рэстаўрацыі пачак
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
Кравец Вера пачала сваю працу ў тэатры з рэстаўрацыі пачак

Святлана, якая працуе ў швейным цэху больш за трыццаць гадоў, кажа, што ўсе тэатральныя касцюмы складаныя. Часам здаецца: тут няма нічога асаблівага, але потым даводзіцца павазіцца.

"Па-першае, тэатральны касцюм павінен эфектна выглядаць на сцэне, не проста паказаць, а расказаць. А па-другое, вельмі важная апрацоўка, каб артысту было зручна", - пералічвае Святлана найважнейшыя складнікі тэатральнага касцюма.

© Sputnik / Анастасия ВолчокДля аздаблення выкарыстоўваюцца розныя матэрыялы
Стразы Свароўскі і байка замест аксаміту: як ствараюць касцюмы ў Вялікім  - Sputnik Беларусь
Для аздаблення выкарыстоўваюцца розныя матэрыялы

У майстэрні не толькі шыюць і вышываюць, але нават ткуць тканіны: напрыклад, у балеце "Анастасія" выкарыстоўвалася вельмі шмат фрагментаў ручнога ткацтва. А адна з работніц цэха вяжа кальчугі з тоўстых нітак. Іх потым серабраць, са сцэны выглядаюць як сапраўдныя.

Прэм'ера аперэты "Лятучая мыш" адбудзецца 16 красавіка. Чытайце таксама папярэднія часткі рэпартажу з тэатра - аб працы бутафорскага і мастацкага цэха.

Стужка навiн
0