Швейная машынка, архіўнае фота

Nike пераехаў, Lacoste засталася: якія брэнды працуюць з беларускімі фабрыкамі

14
(абноўлена 16:00 26.02.2018)
Перш Nike і Adidas адшывалі свае калекцыі на бабруйскай "Славянцы", а калі кошт гадзіны працы тут ўзрос да пяці долараў, перавялі вытворчасць у В'етнам.

МІНСК, 26 лют — Sputnik. Для сусветных брэндаў Беларусь стала прамежкавым прыпынкам на шляху пошуку таннай працоўнай сілы. Спярша брэнды адшывалі свае калекцыі ў Балгарыі, Польшчы, затым, сутыкнуўшыся з павышэннем кошту аплаты працы, перайшлі ў Беларусь. Калі і беларускія фабрыкі запатрабавалі больш грошай, адправіліся ў В'етнам — яшчэ дзесяць гадоў таму кошт гадзіны працы на беларускай "Славянцы" набліжаўся да пяці долараў, ​​а ва ўсходніх канкурэнтаў ледзь дасягаў сямідзесяці цэнтаў.

Беларусь для Nike не па кішэні

Прадпрыемствы велізарных магутнасцяў, разлічаныя на пашыў буйных партый адзення, дасталіся Беларусі ў спадчыну ад Савецкага Саюза. У 1989 годзе ўрад прыняў рашэнне мадэрнізаваць лёгкую прамысловасць. На бабруйскую фабрыку "Славянка" тады паставілі абсталяванне з адзінаццаці краін, мадэрнізацыя прайшла пры ўдзеле японскай фірмы. Аднымі з першых яны атрымалі амерыканскую праграму, якае аўтаматызуе працу канструктара. Дзякуючы гэтаму фабрыка апынулася гатовая да працы з сусветнымі кампаніямі, а без гэтага выжыць было б складана.

"Магутнасці беларускіх прадпрыемстваў былі разлічаны на ўвесь Савецкі Саюз. Мы забяспечвалі пашыў у тым ліку ваеннага абмундзіравання на ўвесь СССР. З развалам мы пазбавіліся такіх заказаў. Тысячнага калектыву на швейных прадпрыемствах ужо няма. Нам было складана. Супрацоўніцтва з замежнымі партнёрамі было выратавальным", — распавёў дырэктар ААТ "Славянка" Цімур Бачарышвілі.

У 90-х у нашу краіну прыйшлі першыя брэнды, супрацоўніцтва з імі дало разуменне таго, як арганізоўваць вытворчасць у новых умовах.

"Гэта стымулявала да засваення новых тэхналогій. Усе ноў-хаў перадаваліся бясплатна толькі для таго, каб мы падцягваліся. Так адбываецца да таго часу, пакуль кошт работ не вырастае да таго ўзроўню, які перастае задавольваць брэнды", — распавёў дырэктар прадпрыемства.

Катушки с нитками на вышивальном оборудовании в швейном цехе, архивное фото
© Sputnik / Варвара Гертье
Кошт працоўнай гадзіны ў Беларусі прыкладна такі ж, як у Расіі і ў Літве, але ёсць тэрытарыяльная перавага і якасць пашыву

Так як сусветныя брэнды значную частку сродкаў трацяць на рэкламу, яны не могуць дазволіць сабе павышэнне сабекошту прадукту, растлумачыў суразмоўца. Нават з улікам таго, што Беларусь мае геаграфічную перавагу ў параўнанні з краінамі Азіі, кошт працоўнай гадзіны ў В'етнаме быў такі нізкі, што "Славянка" не змагла канкурыраваць — зараз кошт гадзіны працы на фабрыцы прыкладна сем долараў. У выніку Nike зачыніў усе вытворчасці ў Беларусі.

"Некалі мы перасякаліся з Hugo Boss. Цяпер яны пабудавалі прадпрыемства ў Турцыі, на ім працуе каля трох тысяч чалавек. Усе адшываюць там", — распавёў дырэктар. Беларуская ж фабрыка імкнецца арыентавацца на прамы экспарт. Галоўны партнёр — Польшча, і так як цягацца з канкурэнтамі з Сярэдняй Азіі цяжка, вытворца робіць упор на больш дарагі сегмент і прапануе якасныя тавары.

Чаму Lacoste засталася ў Віцебску

Перад краінамі Азіі, чые ярлычкі мы часта бачым на вопратцы папулярных марак, у нас ёсць геаграфічная перавага, распавяла беларускі дызайнер Людміла Лабкова. Для заказчыка гэта значыць скарачэнне транспартных выдаткаў і эканомію часу. Яшчэ адна канкурэнтная перавага беларускіх кампаній — гатоўнасць працаваць з невялікімі ў параўнанні з кітайскімі канкурэнтамі партыямі адзення. Для брэндаў, якія працуюць у высокім коштавым сегменце, гэта аргумент на карысць Беларусі.

На фабрыцы "Віцяблянка" дагэтуль адшываюць лініі адзення Lacoste, Eden Parc, "Сівер", Styer. Спецыяліст аддзела маркетынгу Маргарыта Сапёрава распавяла, што кампаніі задаволены якасцю, фабрыка дае магчымасць апрацоўкі вырабаў высокай складанасці.

"Гэта выгадна і для нас. Зараз амаль 95% прадпрыемства працуе на давальніцкіх замовах. Эканамічная сітуацыя дыктуе ўмовы, у нас няма магчымасці набываць дарагія тканіны і фурнітуру. Мы працягваем працаваць на беларускі рынак, але гаворка не ідзе аб буйных партыях. Выжываем за кошт замежных заказаў", — распавяла суразмоўцы Sputnik.

Заказчыкаў знаходзяць на выставах, а часам прапановы паступаюць ад самога брэнда. Зараз фабрыка заключае кантракт з расійскімі кампаніямі па пашыве спецвопраткі "Тэхнаавіа" і "Спецваенпром".

"Кошт працоўнай гадзіны ў нас прыкладна такі ж, як у Расіі і ў Літве. Такой значнай розніцы, як з Кітаем, у нас няма. На нашым баку якасць пашыву і тэрытарыяльная перавага. З фірмаў, якія перасталі з намі супрацоўнічаць, толькі Adidas, з астатнімі працуем з сезона ў сезон", — распавяла суразмоўца агенцтва.

Форму для арміі Германіі шыюць у Беларусі

Дызайнер Людміла Лабкова, якая супрацоўнічае з шэрагам прадпрыемстваў, прызнае, што такую ​​папулярнасць у брэндаў беларускія кампаніі набылі не толькі дзякуючы высокай якасці паслуг, але і ў сілу нізкай аплаты працы. Пры тым, што адшыць партыю ў суседняй Польшчы можна танней, зарплаты супрацоўнікаў на прадпрыемствах краіны-суседкі вышэй, патлумачыла Людміла.

Пошив военной формы, архивное фото
© Sputnik / Игорь Руссак
Кантракты на пашыў ваеннай формы дапамагаюць беларускім фабрыкам трымацца на плаву

"Заробкі на прадпрыемствах упалі, асабліва на перыферыі. Я ведаю пра невысокія зарплаты на "Бабруйсктрыкатажы", у якога ёсць вопыт працы з італьянскімі брэндамі. Зараз там адшываюць форму для арміі Германіі. Я працавала з "Бабруйсктрыкатажам" і магу сцвярджаць, што ён прапаноўваў больш высокую якасць, чым асобныя прыватныя прадпрыемствы, а заробкі застаюцца невысокімі", — патлумачыла дызайнер.

Швачцы чацвёртай катэгорыі ў размешчанай на сайце міністэрства працы вакансіі на "Бабруйсктрыкатаж" абяцаюць заробак ад чатырохсот рублёў.

Дызайнеру не па кішэні

Дызайнер Людміла Лабкова распавяла, што беларускім дызайнерам супрацоўніцтва з прадпрыемствамі можа апынуцца не па кішэні. Справа не ў тым, што беларускія прадпрыемствы просяць занадта шмат, а ў тым, што рэдка возьмуцца за працу з замовай аб'ёмам меншым ста адзінак. Сама Лабкова, якая доўгі час супрацоўнічала з беларускімі фабрыкамі, прызнае, што ў апошні час гэтая калабарацыя аказваецца не па кішэні.

"Хоць я доўгі час супрацоўнічала з беларускімі прадпрыемствамі, цяпер і мне стала нялёгка размяшчаць там замовы. Нешматлікія беларускія дызайнеры адшываюць партыі, якія прыме ў пашыў прадпрыемства. Так што перспектыва працы дызайнерскіх брэндаў з буйнымі беларускімі прадпрыемствамі імглістая", — са шкадаваннем канстатавала суразмоўніца агенцтва.

У тым, што брэнды выкарыстоўваюць Беларусь для пашыву сваіх лінеек, няма нічога дрэннага, але ў большасці краін, якія прадастаўляюць падобныя паслугі, паралельна развіваюцца ўласныя брэнды, ёсць сэнс карыстацца гэтым вопытам, лічыць Лабкова.

14
Тэги:
швейная вытворчасць, мода, Адзенне, Беларусь
Міхаіл Гуцарыеў

Міхаіл Гуцарыеў з-за санкцый ЕС можа пазбавіцца ўзнагароджанняў за песні

12
(абноўлена 14:10 24.06.2021)
Кіраўнік савета дырэктараў групы "Сафмар" Міхаіл Гуцарыеў быў уключаны ў чарговы санкцыйны спіс ЕС. Абмежаванні закрануць бізнес расійскага алігарха ў Беларусі. Але ёсць і ускосныя наступствы санкцый.

МІНСК, 24 чэр - Sputnik. Міхаіл Гуцарыеў як паэт-песеннік недалічыцца аўтарскіх адлічэнняў за выкананне сваіх твораў у Еўропе, паведамляе РБК. Sputnik даведаўся, якія ўмовы ў гэтай сферы дзейнічаюць у Беларусі.

Складанне песень - хобі Міхаіла Гуцырыева. І яно не можа лічыцца ключавой крыніцай прыбытку. Тым не менш, абмежаванні ўскосна могуць закрануць і творчасць бізнэсмэна.

"Горкі смак бузіны"

Гуцарыеў у Расіі валодае сям'ю музычнымі радыёстанцыямі, аб'яднанымі ў холдынг Krutoy Media - па імяні прадзюсара Ігара Крутога. Яны транслююць у тым ліку песні на тэксты самога бізнэсмэна. Напрыклад, іх выконваюць Ала Пугачова, Рыгор Лепс, Наташа Каралева, Лайма Вайкуле, Стас Міхайлаў, Мікалай Баскаў. Love Story уваходзіць у рэпертуар Міхаіла Шуфутінскага, "Горкі смак бузіны" - Любові Успенскай, а "Вішнёвыя ружы" спяваў Іосіф Кабзон. Усяго на рахунку аўтара больш за 300 вершаў, пакладзеных на музыку.

У Еўропе ёсць рускамоўныя радыёстанцыі, эфір якіх запаўняе папулярная музыка. Усе еўрапейскія рахункі уключаных у санкцыйных спіс заблакуюць. Калі ў Гуцарыева ёсць дамова з арганізацыяй калектыўнага кіравання правамі ў ЕС, то яна, каб пазбегнуць магчымых праблем, павінна замарозіць грошы, прызначаныя Гуцарыеву, на спецыяльным рахунку і перастаць пералічваць раялці.

Калі грошы пераводзяцца ў расійскія арганізацыі адзіным плацяжом, а размяркоўваюць іх ужо ў Расіі, праблем з выплатамі быць не павінна.

Тэарэтычна радыёстанцыі могуць адлічваць аўтарскія "да запатрабавання", і грошы ўдасца забраць, калі абмежаванні здымуць.

Як працуе сістэма аўтарскіх адлічэнняў у Беларусі?

У Беларусі аўтарскія ўзнагароджанні пералічваюць па такой жа схеме. А абавязковае правіла 75 адсоткаў беларускай музыкі ў эфіры радыёстанцый патэнцыйна стварае ўмовы для таго, каб айчынныя паэты і кампазітары зараблялі. Важнае ўдакладненне: выканаўцы, калі яны не аўтары песень, узнагароджанне не атрымліваюць.

У нашай краіне структурай калектыўнага кіравання выступае Нацыянальны цэнтр інтэлектуальнай уласнасці. Па сутнасці, гэта пасярэднік, у тым ліку і пры ўзнікненні спрэчак і іх вырашэння ў судзе.

І аўтары, і радыёстанцыі складаюць з НЦІУ дагаворы. Першыя атрымліваюць персанальны рахунак, на які пералічваюцца сродкі, другія усталёўваюць умовы ўзаемадзеяння. "Прызавы фонд" фарміруецца з даходаў на рэкламу (5 адсоткаў) або афармляецца адзінай штомесячнай выплатай у 50 базавых велічынь для радыё і 5 базавых велічынь - для інтэрнэт-вяшчання.

Кожны месяц станцыі адпраўляюць у НЦІУ акт аб колькасці песень з указаннем сумы ўзнагароджання.

У лепшыя часы ва ўмовах запатрабаванасці (частага гучання) беларускія аўтары (і слоў, і музыкі) маглі атрымліваць да 300 долараў у месяц. Ёсць і тыя, хто доўгі час не забірае грошы. НЦІУ перыядычна публікуе справаздачы пра розныя аспекты інтэлектуальнага права, і асобныя раздзелы інфармуюць аб аўтарскіх адлічэннях.

Інтарэсы Гуцарыева ў Беларусі

У часопісе ЕС, пасля публікацыі ў якім рашэнні ўступаюць у сілу, Гуцарыеў названы "вядомым расійскім бізнэсмэнам, які мае дзелавыя інтарэсы ў Беларусі ў такіх сферах, як энергетыка, калійныя ўгнаенні, гасцінічны бізнес і іншыя".

Яраслаўль
© Sputnik / Алексей Куденко

Кампанія Гуцырыева "Славкалій" рэалізуе ў Беларусі маштабны інвестпраект па вытворчасці калійных угнаенняў. Ён ацэньваецца ў два мільярды долараў (1,4 мільярды фінансуе Банк развіцця Кітая).

Холдынг "Сафмар" праз падкантрольныя кампаніі пастаўляе ў Беларусь нафту, прычым пастаўкі працягваліся і падчас энергетычнага крызісу паміж Беларуссю і Расіяй у пачатку 2020 года.

Таксама Гуцарыеў актыўна ўкладвае сродкі ў беларускі IT-сектар.

Што прадугледжваюць санкцыі?

Чацвёрты пакет санкцый у дачыненні да Беларусі пачаў дзейнічаць 21 чэрвеня пасля апублікавання рашэння ў афіцыйным часопісе ЕС. Гаворка пра замарозку актываў яшчэ 8 прадпрыемстваў і 78 грамадзян. Еўрапейскім бізнесменам і кампаніям забаронена даваць сродкі тым, хто занесены ў спіс. Таксама уключаныя ў пералік не змогуць трапіць у краіны ЕС.

Абмежавальныя меры Еўрасаюза ў дачыненні да Беларусі цяпер распаўсюджваюцца на 166 фізічных і 15 юрыдычных асоб.

Новыя санкцыі сталі рэакцыяй на вымушаную пасадку самалёта Ryanair "Афіны - Вільнюс" 23 траўня. Лётчыкам паведамілі аб закладзенай бомбе, якую ў выніку не знайшлі. Аднак быў затрыманы Раман Пратасевіч - экс-галоўрэд Telegram-канала Nexta, прызнанага ў Беларусі экстрэмісцкім.

12
Тэги:
бізнес, песні, ЕС, санкцыі, Міхаіл Гуцэрыеў
Сцягі з сімволікай Еўрасаюза

Еўрасаюз уводзіць сектаральныя эканамічныя санкцыі ў дачыненні да Беларусі

13
(абноўлена 14:38 24.06.2021)
Пад забарону трапляюць нафтахімічная прадукцыя, калійныя ўгнаенні, будзе абмежаваны доступ рэспублікі і да фінансавых рынкаў ЕС.

МІНСК, 24 чэр - Sputnik. Еўрасаюз афіцыйна ўвёў сектаральныя эканамічныя санкцыі ў дачыненні да Беларусі, пра гэта гаворыцца ў апублікаванай у чацвер заяве рады ЕС.

"Савет ЕС сёння ўвёў новыя абмежавальныя меры супраць беларускага рэжыму ў адказ на сур'ёзныя парушэнні правоў чалавека ў Беларусі", - гаворыцца ў прэс-рэлізе Савета ЕС.

Абмежавальныя меры ўключаюць забарону на экспарт у Беларусь тэхналогій для маніторынгу сувязі і тавараў падвойнага прызначэння, абмежаванне гандлю з Беларуссю нафтапрадуктамі, калійнымі ўгнаеннямі, тытунёвымі вырабамі.

Акрамя таго, Беларусі абмяжуюць доступ на фінансавыя рынкі Еўрасаюза.

Бяссілле Захаду

У час рабочай паездкі па Гродзенскай вобласці ў чацвер прэзідэнт Беларусі Аляксандр Лукашэнка заявіў, што ўвядзенне санкцый супраць Беларусі гаворыць аб бяссіллі Захаду.

Кіраўнік дзяржавы падкрэсліў, што ніякага прасядання ні на адным прадпрыемстве быць не павінна. "Мы гэтым мярзотнікам па той бок мяжы павінны паказаць, што іх санкцыі - гэта слабасць пачуццяў. І мы гэта зробім", - заявіў ён.

Чацвёрты пакет санкцый

У панядзелак 21 чэрвеня Еўрапейскі саюз пашырыў санкцыйныя спісы супраць Беларусі. У іх 86 фігурантаў: ЕС замарозіць актывы васьмі прадпрыемстваў і меры ўздзеяння на 78 грамадзян.

Пад новыя абмежаванні патрапілі бізнесмены, пракуроры, суддзі, міліцыянты, вайскоўцы і чыноўнікі. У пераліку, у прыватнасці, старшыня Прэзідэнцкага спартыўнага клуба і сярэдні сын кіраўніка дзяржавы Дзмітрый Лукашэнка, першы намеснік кіраўніка адміністрацыі прэзідэнта Максім Рыжанкоў, міністр абароны Віктар Хрэнін, намеснік міністра ўнутраных спраў Мікалай Карпянкоў, старшыня Следчага камітэта Дзмітрый Гара, кіраўнік дэпартамента па авіяцыі Міністэрства транспарту і камунікацый Арцём Сікорскі і іншыя.

Сінхронна з ЕС санкцыі па Беларусі ўвялі ЗША, Вялікабрытанія і Канада. Раней Еўрасаюз тройчы публікаваў санкцыйныя спісы па Беларусі: 2 кастрычніка, 6 лістапада і 17 снежня 2020 года. Прэзідэнта Аляксандра Лукашэнку ўнеслі ў "чорны спіс" ў другім пакеце.

Кіраўнік еўрадыпламатыі Жозеп Барэль не выключыў падрыхтоўку яшчэ аднаго пакета санкцый супраць Беларусі, сказаўшы, што "ўсё будзе залежаць ад сітуацыі ў краіне".

Чытайце таксама:

13
Тэги:
рынак, нафтапрадукты, Беларусь, санкцыі, Еўрасаюз
Выканаўчы дырэктар МІА Расія сёння Кірыл Вышынскі

SputnikPro: Вышынскі пра сувязь якаснай публіцыстыкі і пазіцыі аўтара

10
(абноўлена 15:57 24.06.2021)
Майстар-клас вядомага расійскага журналіста Кірыла Вышынскага адначасова прайшоў адразу на двух медыйных пляцоўках: у мультымедыйным прэс-цэнтры Sputnik Беларусь і ў анлайн фармаце на платформе рэспубліканскага форуму.

Новы модуль навучальнай праграмы SputnikPro на тэму: "Публіцыстыка ў традыцыйных і новых медыя" у мультымедыйным прэс-цэнтры Sputnik Беларусь прайшоў пры поўным аншлагу. Майстар-клас правёў выканаўчы дырэктар МІА "Расія сёння" Кірыл Вышынскі.

Візіт вядомага расійскага журналіста стаў сапраўднай падзеяй для медыйнай супольнасці Беларусі. Майстар-клас прайшоў адначасова на дзвюх пляцоўках: у мультымедыйным прэс-цэнтры Sputnik Беларусь, дзе сабраліся вядучыя журналісты цэнтральных беларускіх СМІ, і ў анлайн фармаце на платформе рэспубліканскага форуму, які сабраў больш за 100 даследчыкаў і журналістаў рэгіянальных і раённых рэдакцый Беларусі. Спектр тэм шырокі - ад лакальнай праблематыкі да інфармацыйнай бяспекі дзяржавы.

Аб "крызіснай" журналістыцы

"Журналістыка - адна з самых складаных сучасных прафесій, таму што журналіст нясе велізарную адказнасць за інфармаванне грамадства ў крызіснай сітуацыі", - адзначыў Вышынскі.

На думку спікера, ва ўмовах крызісу, калі з-за наплыву разнастайнай, супярэчлівай інфармацыі людзям складана разабрацца ў працэсах, што адбываюцца, асаблівую каштоўнасць набывае моцная, якасная публіцыстыка.

"Публіцыстыка - гэта ў першую чаргу пазіцыя. Калі ёсць пазіцыя, і гэта пазіцыя аргументавана даказваецца, тады да вас прыслухаюцца", - растлумачыў Вышынскі.

Представители госСМИ на семинаре SputnikPro
© Sputnik
Прадстаўнікі розных СМІ на семінары SputnikPro

Аб публіцыстыцы і ўнутранай пазіцыі

Менавіта публіцыстыка дапаможа сфарміраваць грамадскую думку, уплываць на працэсы, якія адбываюцца. Па словах Вышынскага, нельга проста сесці і напісаць публіцыстычны матэрыял. Патрэбна цвёрдая ўнутраная пазіцыя.

"Пазіцыя фарміруецца падчас спрэчкі і ўнутранага дыялогу аўтара. Гэта адказы на пытанні. Калі вы заяўляеце сваю пазіцыю, то вы заўсёды павінны заявіць гэты дыялог, інакш кажучы паказаць унутраны канфлікт", - адкрыў прафесійны прыём знакаміты журналіст.

У якасці прыкладу ён прывёў тэму абавязковай вакцынацыі. Унутраная дылема: прышчапляцца ці не? З аднаго боку, ёсць рызыка няхай не сур'ёзна, але захварэць самому пасля прышчэпкі. З іншага боку, існуе рызыка стаць пераносчыкам інфекцыі і няхай не наўмысна, але стаць вінаватым у хваробе іншага чалавека, магчыма, са смяротным зыходам. Вышынскі упэўнены: перш чым садзіцца за такі матэрыял, аўтар павінен сам знайсці адказ на складанае пытанне.

"Калі збіраецеся публіцыстычны матэрыял пісаць, вы павінны быць абсалютна ўпэўненыя да чаго прыйдзеце, загадзя ведаць, што скажаце ў канцы. Аргументаваць, з важкімі бясспрэчнымі фактамі, без штампаў і заклікаў. Гэта пазіцыя аўтара, да якой прыслухаюцца", - сказаў Вышынскі.

Сцісласць - сястра таленту

На майстар-класе спікер выказаўся пра класічную публіцыстыку. Напрыклад, у савецкія часы такім матэрыялам прысвячалі цэлыя газетныя развароты.

"Сёння вялікіх тэкстаў ніхто чытаць не стане. Ён павінен быць сціснутым, спрасаваным, як булённы кубік. У гэтым і крыецца талент журналіста, каб змясціць у кароткім тэксце сутнасць пытання, паказаць унутраны канфлікт і аргументавана прыйсці да рашэння - высновы", - адзначыў спікер .

Блогераў на майстар-класе цікавіла, якія інтэрнэт-тэхналогіі трэба ўжываць, каб атрымаць шматтысячную аўдыторыю, стаць лідэрам меркавання.

"На мой погляд, папулярнасць блога ў першую чаргу вызначае кантэнт. Калі ён ёсць, то рана ці позна да яго прыйдзе свой сталы чытач нават ва ўмовах жорсткай канкурэнцыі", - рэзюмаваў Вышынскі.

Што такое SputnikPro

SputnikPro - праект міжнароднага інфармацыйнага агенцтва і радыё Sputnik для журналістаў, студэнтаў профільных ВНУ, супрацоўнікаў прэс-служб і медыяменеджэраў, накіраваны на абмен вопытам і развіццё прафесійных сувязяў з замежнымі калегамі. Вядучымі модуляў праекта выступаюць як медыяменеджэры Sputnik, так і іншыя вядомыя расійскія эксперты.

10
Тэги:
форум, Анлайн-праекты, майстар-клас, Кірыл Вышынскі