Газаправод

Дагавор аб адзіным рынку газу ў ЕАЭС будзе падрыхтаваны ў 2021 годзе

22
(абноўлена 11:34 18.12.2020)
Беларускія ўлады раней казалі пра тое, што выступаюць за недыскрымінацыйны падыходы пры фарміраванні адзіных энергетычных рынкаў у саюзе.

МІНСК, 18 сне - Sputnik. Адзіны рынак газу ў Еўразійскім эканамічным саюзе павінен запрацаваць з 1 студзеня 2025 года, заявіў кіраўнік ЕЭК Міхаіл Мясніковіч ў эфіры канала "Расія 24".

Раней старшыня калегіі ЕЭК выказаў здагадку, што кошт расійскага газу для Беларусі ў будучым годзе застанецца на ўзроўні ў 127 долараў за тысячу кубаметраў. У 2020 годзе беларускі бок атрымліващ газ з Расіі па тым жа кошце, што і ў 2019 годзе. Пры гэтым беларускія ўлады настойвалі на зніжэнні коштаў да ўнутрырасійскіх.

Беларускі падыход у ЕЭК

"Мы разлічвалі, што, можа быць, атрымаем яго (дагавор аб адзіным рынку газу - Sputnik) нават у канцы 2020 года, але, хутчэй за ўсё, мы атрымаем праект на пачатку 2021 года", - расказаў Міхаіл Мясніковіч.

На яго думку, гэта адпавядае праграме фарміравання агульнага рынку газу, для таго, каб на працягу 2021 года адпрацаваць палажэнні гэтай дамовы.

Кіраўнік ЕЭК удакладніў, што разумее пад гэтым "тонкія рэчы недыскрымінацыйных падыходаў, тарыфы і цэнаўтварэнне, у тым ліку, на прапампоўку газу".

Міхаіл Мясніковіч выказаў здагадку, што ўслед за завяршэннем падрыхтоўкі праекта ў 2021 годзе падпісанне дамовы можа адбыцца ў 2022 годзе.

"Выканаць усе неабходныя ўнутрыдзяржаўныя працэдуры і мець агульны рынак газу з 1 студзеня 2025 года", - выказаў надзею ён.

Туман з агульнага газу

"Перспектывы агульнага рынку газу ЕАЭС становяцца ўсё больш туманнымі. Тэрміны яго фарміравання ўжо неаднаразова пераносіліся, апошні раз гэта адбылося ў сярэдзіне лістапада", - адзначыў эксперт ІРТТЭК Дзмітрый Капцеўшы.

Пры гэтым ён звярнуў увагу, што на 2021 год перанесены тэрміны распрацоўкі і прыняцця парадку правядзення біржавых таргоў газам і адзіных правілаў доступу да газатранспартнай сістэме. На 2022 год зрушваецца арганізацыя абмену тэхналагічнай інфармацыяй паміж аператарамі ГТС. Тады ж плануецца забяспечыць "даступнасць і паўнату раскрыцця інфармацыі аб свабодных магутнасцях газатранспартных сістэм".

Паводле яго слоў, стварэнне інтэграванай інфармацыйнай сістэмы ЕАЭС для ўзаемадзеяння ў рамках агульнага рынку не проста перанеслі на 2023 год - цяпер увогуле не зразумела, ці будзе яна: замест арганізацыі працэсу прапануецца прыняць рашэнне аб мэтазгоднасці яго арганізацыі.

"Зрушваюцца і важнейшыя пытанні, якія тычацца механізму прадухілення рээкспарту газу, узаемаадносін з рынкамі трэціх краін і іншыя", - канстатаваў эксперт.

Дзмітрый Копцеў лічыць, што тое ж самае можна сказаць і пра іншыя ключавыя пытанні - прадухіленне рээкспарту, узаемадзеянне з трэцімі краінамі і іншых. Усё гэта ставіць пад сумнеў планы запусціць агульны рынак газу ў 2025 годзе.

Пажаданні Мінска

Падчас анлайн-пасяджэння Еўразійскага міжурадавага савета на пачатку снежня беларускі прэм'ер Раман Галоўчанка сказаў, што ў 2020 годзе вялася работа па стварэнні агульных рынкаў энергетыкі і транспарту ў ЕАЭС.

У беларускай сталіцы неаднаразова заяўлялі пра тое, што рэальнай інтэграцыі немагчыма дамагчыся, пакуль не ўвасобіцца ў жыццё ідэя агульнага энергетычнага рынку.

"Завяршэнне працэсу стварэння гэтых рынкаў павінна быць спалучана з забеспячэннем недыскрымінацыйны падыходаў у галіне цэнаўтварэння, тарыфаў і доступу да паслуг натуральных манаполій", - адзначыў кіраўнік урада Беларусі.

22
Тэги:
газ, ЕАЭС
Аўтамабіль на АЗС, архіўнае фота

Паліва падаражэе ў Беларусі з 21 студзеня

7
(абноўлена 20:14 20.01.2021)
Гэта першае змяненне цэн на аўтамабільнае паліва ў 2021-м, апошні раз яны мяняліся 27 кастрычніка 2020 года.

МІНСК, 21 сту – Sputnik. У Беларусі рознічныя цэны на дызель і бензін павялічацца на 1 капейку з 21 студзеня, паведамілі ў прэс-службе канцэрна "Белнафтахім".

Такім чынам, з сённяшняга дня маторнае паліва на АЗС будзе каштаваць:

  • АІ-92-К5-Еўра - 1,71 рубля;
  • АІ-95-К5-Еўра - 1,81 рубля;
  • АІ-98-К5-Еўра - 2,03 рубля;
  • ДТ - 1,81 рубля.

Гэта першае змяненне цэн на аўтамабільнае паліва ў гэтым годзе. У мінулы раз кошт павялічваўся 86 дзён таму - 27 кастрычніка 2020 года. Дарэчы, у мінулым годзе цэны на маторнае паліва мяняліся 16 разоў.

У "Белнафтахіме" падкрэслілі, што ў студзені 2021 года адзначаецца значны рост кошту нафты на сусветным рынку. Сярэдняя каціроўка нафты маркі Brent склала 54,3 долара за барэль і ўзрасла ў параўнанні са снежаньскім узроўнем каціровак на 9%, а ў параўнанні з сярэднегадавым узроўнем 2020 года - на 30%.

З улікам змянення знешніх фактараў у студзені бягучага года кошт нафты, якая закупляецца беларускімі НПЗ, узрасла да снежня на 11%.

"У мэтах забеспячэння ўстойлівай працы НПЗ і недапушчэння рэзкіх ваганняў кошту паліва на ўнутраным рынку канцэрнам прынята рашэнне ў студзені працягнуць цэнавую стратэгію па індэксацыі ўзроўню гранічных максімальных цэн на нафтапрадукты штотыдзень не больш чым на 1 капейку", - патлумачылі рашэнне на "Белнафтахіме".

Тым часам, цэны ў Беларусі застаюцца на 22 - 51% ніжэй, чым у сумежных еўрапейскіх дзяржавах і вышэй рознічных цэн Расійскай Федэрацыі на 8 - 10%.

Старшыня "Белнафтахіма" Аляксандр Рыбакоў раней адзначаў, што канцэрн не збіраецца мяняць падыходы да цэнаўтварэння на аўтамабільнае паліва ў рэспубліцы, таму што яны прайшлі праверку часам.

"У залежнасці ад змянення кошту нафты з улікам комплекснай ацэнкі дзейнасці нафтаперапрацоўчых заводаў рух цэн будзе адбывацца ў бок як павелічэння, так і зніжэння не больш за 1 капейку за 1 літр на тыдзень", - растлумачыў кіраўнік канцэрна.

Паводле яго слоў, беларусы станоўча ўспрымаюць існуючыя падыходы да цэнаўтварэння на паліва.

Чытайце таксама:

7
Тэги:
Беларусь, Белнафтахім, Цэны і кошты
Пасажыры ў вагоне цягніка

"Уваходны" кантроль: ЕЭК зацвердзіла крытэрыі чыгуначных перавозак у пандэмію

6
(абноўлена 19:24 20.01.2021)
Міжнародных пасажыраперавозак з Беларусі няма з сакавіка 2020-га, рашэнні аб аднаўленні зносін паміж краінамі ЕАЭС павінны прымацца на нацыянальным узроўні.

МІНСК, 20 сту – Sputnik. Еўразійская эканамічная камісія зацвердзіла крытэрыі для пасажырскіх чыгуначных перавозак у пандэмію каронавіруса, паведаміла падчас брыфінгу памочнік кіраўніка камісіі ЕЭК Ія Малкіна.

Дакумент змяшчае прапановы па арганізацыі работы на чыгуначных складах і вакзалах. Так, рэкамендуецца арганізаваць тэмпературны "уваходны" кантроль, забяспечыць супрацоўнікаў сродкамі індывідуальнай абароны органаў дыхання і пальчаткамі, арганізаваць апрацоўку рук антысептыкам, выконваць сацыяльнае дыстанцыяванне і падзяляць патокі руху пасажыраў.

Малкіна падкрэсліла, што пэўныя рашэнні аб аднаўленні транспартных зносін паміж краінамі ЕАЭС павінны прымацца на нацыянальным узроўні, а камісія са свайго боку толькі прапануе крытэрыі, пры выкананні якіх паведамленне можа быць адноўлена.

Лёс "Ластаўкі"

З сакавіка Расія і іншыя суседнія краіны спынілі чыгуначныя зносіны з Беларуссю. На сёння сітуацыя не змянілася - міжнародных пасажыраперавозак па-ранейшаму няма.

Між тым, яшчэ ў мінулым годзе РЧ і БЧ дамовіліся аб прызначэнні двух пар хуткасных электрацягнікоў "Ластаўка" паміж Масквой і Мінскам. Запусціць электрацягнікі збіраліся, калі будуць зняты ўсе абмежаванні на чыгуначныя паездкі. Першая "Ластаўка" паміж двума сталіцамі ўжо стаяла ў раскладзе на 12 снежня, аднак квіткі так і не паступілі ў продаж.

На запуск цягнікоў, як абяцаецца, спатрэбіцца тры дні. Засталося толькі дачакацца адкрыцця межаў. Пры гэтым расійскія чыгуначнікі падкрэсліваюць, што не чакаюць аднаўлення міжнародных зносін ў студзені.

Чытайце таксама:

6
Тэги:
ЕЭК, Беларусь, БЧ, чыгунка