У нядзелю праваслаўны свет адзначыў двунадзесятае непераходнае свята Праабражэнне Гасподняе, якое ў народзе таксама называюць Яблычны Спас.
У царквах прайшлі святочныя службы, на якія людзі неслі яблыкі і іншую садавіну новага ўраджаю, каб асвяціць іх.
Назва "Яблычны Спас" паходзіць са Старажытнай Русі і мае сваю гісторыю ўтварэння. Справа ў тым, што ў Грэцыі і Ізраілі на свята Праабражэння ў царквах свецяць вінаград, а на Русі ў гэты час як раз паспявалі яблыкі.
У гэты дзень гаспадыні частавалі сваякоў пірагамі з яблыкамі і рабілі сочыва. Прынята было таксама дзяліцца ежай з жабракамі.
У народзе таксама існуе шмат прыкмет, звязаных з Яблычным Спасам. Напрыклад, лічылі, што ў гэты дзень Гасподзь дае ў раі дзецям па яблычку, таму жанчыны, у якіх памерлі дзеці, не маглі каштаваць да Спасу яблыкі новага ўраджаю. Таксама нельга было есці яблычкі, ні з кім не дзелячыся — такія паводзіны гарантавалі нешчаслівы год. А калі па дарозе з храма дадому пачаставаць знаёмага чалавека асвячоным яблыкам, гэта прынясе шчасце абодвум людзям.
Акрамя таго, людзі верылі, што загаданае ў гэты дзень запаветнае жаданне абавязкова збудзецца.
Людзі неслі яблыкі і іншую садавіну новага ўраджаю, каб асвяціць іх.
У Грэцыі і Ізраілі на свята Праабражэння ў царквах свецяць вінаград, а на Русі ў гэты час як раз паспявалі яблыкі.
Святары ў гэты дзень - у белым адзенні.
Праабражэнне Гасподняе - двунадзесятае непераходнае свята.
У царквах прайшлі святочныя службы.
У народзе існуе шмат прыкмет, звязаных з Яблычным Спасам.
Напрыклад, лічылі, што ў гэты дзень Гасподзь дае ў раі дзецям па яблычку
Нельга было есці яблычкі, ні з кім не дзелячыся — такія паводзіны гарантавалі нешчаслівы год.
У гэты дзень гаспадыні частавалі сваякоў пірагамі з яблыкамі і рабілі сочыва.
Прынята было таксама дзяліцца ежай са старымі і жабракамі.
Кажуць, калі па дарозе з храма дадому пачаставаць знаёмага чалавека асвячоным яблыкам, гэта прынясе шчасце абодвум людзям
Акрамя таго загаданае ў гэты дзень запаветнае жаданне абавязкова збудзецца.
Мыс Шміта знаходзіцца на беразе Чукоцкага мора і складаецца з двух уцёсаў: Вебера і Кажэўнікава. Тут усяго два селішчы: закінуты пасёлак гарадскога тыпу Мыс Шміта і нацыянальнае сяло Рыркайпій, у якім жыве ўсяго 400 жыхароў. Затое паблізу размешчана адна з найбуйнейшых на Чукотцы лежняў маржоў. Сюды прыязджаюць назіраць за белымі мядзведзямі, якія перыядычна выходзяць на бераг.
Ужо да канца стагоддзя на планеце можа не застацца ні аднаго белага мядзведзя. Паводле даследаванняў канадскіх і амерыканскіх навукоўцаў, праз 20 гадоў гэтых жывёл чакае голад і рэпрадуктыўная недастатковасць. Усяму віной раставанне арктычных льдоў, выкліканае глабальным пацяпленнем.
Белы мядзведзь - самы буйны прадстаўнік не толькі свайго сямейства, але і ўсяго атрада драпежных, гэты від занесены ў Чырвоную кнігу Расіі і Міжнароднага саюза аховы прыроды. Акрамя таго, ён з'яўляецца вяршыняй харчовага ланцуга ў сваім арэале і важным індыкатарам стану ўсёй арктычнай экасістэмы.
Навукоўцы выключаюць магчымасць адаптацыі белых мядзведзяў да пастаяннага жыцця на сушы. Іх высновы павінны стаць яшчэ адным стымулам для прыняцця мер, накіраваных на барацьбу з глабальным пацяпленнем.
Па прыкладных ацэнак, на ўзбярэжжы Чукоцкага мора жыве больш за тры тысячы асобін, дакладная колькасць не вядома. У апошнія дзесяцігоддзі публікаваліся толькі экспертныя ацэнкі стану папуляцыі, якія абапіраліся ў асноўным на ўлік па бярлогах: колькі іх, дзе размешчаны, колькі дзіцянятаў.
У жніўні 2020 года пачаў працу праект "Гаспадар Арктыкі", у рамках якога плануецца ацаніць колькасць і распаўсюджванне гэтых жывёл, а таксама вызначыць узровень забруджвання месцаў пражывання з дапамогай касмічных здымкаў, наземных і наледных даследаванняў, аблётаў малой авіяцыяй і беспілотнікамі.
Белага мядзведзя называюць "Гаспадаром Арктыкі", але ўжо да 2100 года на планеце можа не застацца ні адной асобіны.
На мыс Кажэўнікава на беразе Чукоцкага мора прыязджаюць паназіраць за гэтым узрушаючым драпежнікам.
Белыя мядзведзі выходзяць з вады падчас шторму на мысе Кажэўнікава.
Сушу белыя мядзведзі не вельмі любяць, асабліва прыбярэжную тундру, таму што там водзяцца больш агрэсіўныя бурыя мядзведзі.
Белы мядзведзь на крызе ў Чукоцкім моры.
Калі б каля мыса Шміта быў лёд, маржы і белыя мядзведзі і не выходзілі б на сушу.
Падобных мысаў, як Шміта, ва Усходняй Арктыцы не так ужо і шмат. Таму з моманту ачышчэння мора ад лёду мядзведзі прыплываюць на ўцёс Кажэўнікава.
Прыходзяць загадзя, да прыходу маржоў, сілкуючыся леташнімі трупамі.
Мыс Шміта размешчаны вельмі ўдала. Спрадвеку гэта месца аблюбавалі маржы, а ўслед за імі і белыя мядзведзі.
Ад сярэдзіны лета і да Новага года белыя мядзведзі жывуць на уцёсе і сыдуць толькі пасля замярзання мора.
Белы мядзведзь рэдка палюе на маржоў. Яму з маржом не даць рады не толькі ў вадзе, але нават на сушы. Яны вышукваюць дзіцянятаў.
Белая мядзведзіца вучыць сваіх медзведзянятаў спускацца з горкі.
Белы мядзведзь максімальна прыязны для драпежніка. Натуральных ворагаў у яго няма, але змяненне клімату, забруджванне месцаў пражывання, браканьерства робяць яго уразлівым.
Па прыкладных ацэнак, на ўзбярэжжы Чукоцкага мора жыве больш за тры тысячы асобін.
Белая мядзведзіца з медзведзянятамі на беразе Чукоцкага мора. Дзеля такіх кадраў варта адправіцца да мысу Шміта.
Марскі лёд у Арктыцы цяпер растае раней, утвараецца пазней, плошча яго памяншаецца. Драпежнік застаецца на беразе і шукае пражытак там, часам заходзиць у пасёлкі і корпаецца на звалках.
Навукоўцы выключаюць магчымасць адаптацыі белых мядзведзяў да пастаяннага жыцця на сушы. Іх высновы павінны стаць яшчэ адным стымулам для прыняцця мер, накіраваных на барацьбу з глабальным пацяпленнем.
Гэты абрад быў адноўлены ў 1998 годзе ў вёсцы Навіны Бярэзінскага раёна дзякуючы Ніне Дзмітрыеўне Клімовіч - першай і асноўнай захавальніцы традыцыі, а таксама ўсёй яе радні.
Пачынаецца абрад такім чынам: 21 студзеня раніцай жанчыны вёскі збіраюцца і ўпрыгожваюць сноп саломы – робяць з яго абрадавую ляльку Каляду і ставяць яе на старое кола ад ваза. Потым вараць у чыгунку куццю.
Калі ёсць жанчыны, якія награшылі ў мінулым годзе, яны на ганку сякуць сякерай старыя венікі, прынесеныя з дому, і затым пруткі рассейваюць па ветры. Потым пад музыку выносяць ляльку Каляду і куццю.
Жанчыну сталага ўзросту садзяць на саначкі, яна трымае ляльку Каляду і гаршчок з куццёй. Цягнуць яе на саначках да дуба, які самотна стаіць у полі на краю вёскі.
На пад'ездзе да дуба жанчыну з санкамі перакульваюць у снег, каб куцця рассыпалася і ўраджай на наступны год быў багаты.
Хлопцы здымаюць з дуба леташнюю Каляду са старым колам, скідваюць уніз і спальваюць, а на дуб зацягваюць новую ляльку і куццю ў гаршку.
Потым спяваюць абрадавыя песні, водзяць карагоды вакол дуба, а затым п'юць і закусваюць пад дубам.
Усе ідуць да месца збору, дзе адбываецца сумесная вечарына ў складчыну. Танчаць, спяваюць, гуляюць у народныя гульні.
Галоўнай забавай з'яўляецца традыцыйная гульня "Ката пячы"! Да свабодна падвешанага на стужцы Ката (пірог з прэснага цеста ў выглядзе фігуры ката) трэба прыскакаць на ўхваце або качарзе і пастарацца дастаць ротам смакату і адкусіць кавалак.
Лялька Каляда або Берагіня цэлы год на дубе будзе берагчы палі і вёску ад маланак, спрыяць урадлівасці нівы і добраму ўраджаю.
Глядзіце таксама:
Пачынаецца абрад такім чынам: 21 студзеня раніцай жанчыны вёскі збіраюцца і ўпрыгожваюць сноп саломы.
Робяць з яго абрадавую ляльку Каляду і ставяць яе на старое кола ад ваза.
Потым вараць у чыгунку куццю.
Калі ёсць жанчыны, якія награшылі ў мінулым годзе, яны на ганку сякуць сякерай старыя венікі, прынесеныя з дому, і затым пруткі рассейваюць па ветры.
Потым пад музыку выносяць ляльку Каляду і куццю.
Жанчыну сталага ўзросту садзяць на саначкі, яна трымае ляльку Каляду і гаршчок з куццёй.
Цягнуць яе на саначках да дуба, які самотна стаіць у полі на краю вёскі.
На пад'ездзе да дуба жанчыну з санкамі перакульваюць у снег, каб куцця рассыпалася і ўраджай на наступны год быў багаты.
Хлопцы здымаюць з дуба леташнюю Каляду са старым колам...
...скідваюць уніз і спальваюць.
Новая Каляда або Берагіня цэлы год павінна берагчы палі і вёску ад маланак, спрыяць урадлівасці нівы і добраму ўраджаю.
Новую ляльку зацягваюць на дуб.
Потым спяваюць абрадавыя песні...
...водзяць карагоды вакол дуба...
а затым п'юць і закусваюць пад дубам.
Трэба падсілкавацца святочнай выпечкай.
Потым усе ідуць да месца збору, дзе адбываецца сумесная вечарына ў складчыну.
Танчаць, спяваюць, гуляюць у народныя гульні.
Провады Каляды - вясёлы час!
Галоўнай забавай з'яўляецца традыцыйная гульня "Ката пячы"! "Кот" - гэта пірог з прэснага цеста ў выглядзе фігуры ката.
Да свабодна падвешанага на стужцы Ката трэба прыскакаць на ўхваце або качарзе...
і пастарацца дастаць ротам смакату і адкусіць кавалак!
Бывай, Каляда! Да наступнага года!
МІНСК, 25 сту – Sputnik. Раптоўная праверка баявой і мабілізацыйнай гатоўнасці абвешчана ў Беларусі, ваенным трэба будзе выконваць задачы, як днём, так і ноччу, паведаміла прэс-служба Міністэрства абароны.
Здзяйсняць маршы, пераадольваць перашкоды, майстраваць фартыфікацыйныя аб'екты. Вось далёка не ўвесь пералік задач, якія трэба будзе вырашаць падраздзяленням. Некаторыя воінскія часці ўжо атрымалі распараджэнне на прывядзенне ў вышэйшую ступень боегатоўнасці.
Паведамляецца, што для выканання загадаў, манеўрамі будуць ахоплены ўсе палігоны на тэрыторыі краіны. Адпрацоўваць дзеянні трэба будзе як на перасечанай мясцовасці, так і ў гарадскіх умовах. 120-й гвардзейскай механізаванай брыгадзе даручана даўкамплектаваць асабісты склад.
Пільную ўвагу нададуць не толькі стану тэхнікі і асабістага складу, але і дапаможным падраздзяленням забеспячэння і тылу. На завяршальнай фазе пройдуць кантрольныя заняткі і тактычныя вучэнні з баявой стральбой.
Праверка праводзіцца па распараджэнні міністра абароны. Кіраваць іспытам будзе начальнік Генеральнага штаба Узброеных сіл Беларусі. Выпрабаванні войскаў паслужаць павышэнню баявой вывучкі арміі.
Чытайце таксама: