лялька вуду

У Беларусі з’явілася новая секта

106
(абноўлена 15:02 07.05.2015)
Большасць нетрадыцыйных рэлігійных рухаў у Беларусь прыйшлі не з Захаду, як прынята лічыць, а з Расіі.

Тамара Бяляева, Sputnik

На тэрыторыі Беларусі дакументальна зафіксавана дзейнасць у 953-х новых рэлігійных рухаў. Прычым новыя секты і культы з'яўляюцца ў Рэспубліцы Беларусь штогод.

Вядомы беларускі сектазнаўца Уладзімір Марціновіч у эксклюзіўным інтэрв'ю Sputnik развеяў міф пра тое, што большасць сект і культаў ў Беларусь прыйшлі з Захаду. Кіраўнік аддзела па пытаннях новых рэлігійных рухаў Мінскай епархіі Беларускага экзархата, загадчык кафедры апалагетыкі Мінскай духоўнай акадэміі пазнаёміў карэспандэнта Sputnik з вынікам сваіх шматгадовых даследаванняў у галіне сектазнаўства — манаграфіяй "Нетрадыцыйная рэлігійнасць: ўзнікненне і міграцыя".

Известный белорусский сектовед Владимир Мартинович в своем кабинете
© Sputnik Анна Нефедовва
Уладзімір Марціновіч у сваім кабінеце

Сектазнаўца таксама дазволіў зрабіць некалькі эксклюзіўных фатаграфій свайго архіва. Чытачы Sputnik атрымалі унікальную магчымасць убачыць ўзоры як дазволенай, так і забароненай сектанцкай літаратуры, экспанаты, якімі карысталіся прадстаўнікі новых рэлігійных рухаў пры адпраўленні культу на тэрыторыі Беларусі.

Сейфы в кабинете белорусского сектоведа Владимира Мартиновича
© Sputnik Анна Нефедова
Сейфы ў кабінеце беларускага сектазнаўцы

Адкрыцці ў галіне сетказнаўства

У сваёй новай манаграфіі Уладзімір Марціновіч сабраў унікальную інфармацыю пра гісторыю і сучасны стан нетрадыцыйнай рэлігійнасці ў Беларусі. З 1997 года ў Беларускім экзархаце Рускай праваслаўнай Царквы пад яго кіраўніцтвам вядзецца маніторынг канфесійнай прасторы Беларусі.

Да 1 студзеня 2015 сабрана дакументальна пацверджаная інфармацыя аб дзейнасці ў краіне 151 секты і культу, 342 кліентурных (якія маюць інстытут пастаяннага членства) культаў, 429 аўдыторных (якія нясуць акультна-містычнае веданне ў індывідуальным парадку) культаў і 31 сектападобнай групы.

Распавядаючы пра апошнія дадзеныя, навуковец паведаміў, што ў яго з'явілася інфармацыя аб тым, што ў 2015 годзе ўпершыню на тэрыторыі Беларусі пачала сваю дзейнасць секта з Аргентыны, Лацінскай Амерыцы. "Да гэтага часу інфармацыі аб тым, што гэтая секта дзейнічае на тэрыторыі краіны, не было. Інфармацыя паступіла, мы будзем вывучаць сітуацыю з гэтай сектай. Не будзем рабіць ёй дадатковую рэкламу згадваннем яе назвы", — сказаў ён.

Першымі былі адвентысты і пяцідзесятнікі

Кажучы пра ўзнікненне нетрадыцыйных рэлігійных рухаў на тэрыторыі Беларусі, кіраўнік кафедры апалагетыкі Мінскай духоўнай акадэміі адсылае да пачатку ХХ стагоддзя. Паводле яго слоў, найстарэйшымі прадстаўнікамі НРР ў Беларусі з'яўляюцца адвентысты сёмага дня, якія мігравалі на беларускія землі ў 1906 годзе, а таксама сведкі Іеговы і пяцідзесятнікі, якія з'явіліся ў 20-30-х гадах мінулага стагоддзя.

Литература по сектоведению и НРД
© Sputnik Анна Нефедова
літаратура па сектазнаўству і НРР

У БССР на пачатку 80-х дзейнічалі ўжо восем нетрадыцыйных рэлігійных рухаў:

  • адвентысты сёмага дня;
  • адвентысты сёмага дня рэфармацыйнага руху;
  • евангельскія хрысціяне баптысты;
  • савет цэркваў евангельскiх хрысцiян баптыстаў;
  • хрысціяне веры евангельскай;
  • незарэгістраваныя абшчыны хрысціян веры евангельскай;
  • евангельскія хрысціяне ў духу апосталаў;
  • сведкі Іеговы.

Рэкордныя чатыры гады

Найбольшую актыўнасць секты праявілі ў пераломныя гады, калі з палітычнай карты свету сціраліся мяжы СССР і Беларусь набывала незалежнасць.

"Усяго за чатыры гады, з 1989 па 1992-й, у Беларусі пачалі сваю дзейнасць 156 нетрадыцыйных рэлігійных рухаў", — канстатаваў Марціновіч.

Такі высокі паказчык ён тлумачыць, перш за ўсё, тым, што секты і культы былі выведзеныя з-пад дзяржаўнага кантролю. Шмат у чым гэтаму спрыяла скасаванне 5-га ўпраўлення КДБ СССР ад 29 жніўня 1989 года, прыняцце ў былых саюзных рэспубліках законаў аб свабодзе веравызнанняў і дакументаў, якія рэгламентуюць парадак рэгістрацыі статутаў (палажэнняў) рэлігійных арганізацый.

Марціновіч перакананы, што ўсе законы, прававыя акты, дакументы і пастановы, якія прама ці ўскосна датычацца пытанняў рэлігіі і дзейнасці рэлігійных арганізацый, прынятыя з 1989 года аж да цяперашняга часу, ніколькі не перашкаджаюць працэсу ўзнікнення і міграцыі НРР. Зрэшты, такіх законаў няма не толькі ў Беларусі, але і нідзе ў свеце.

Заканадаўчая талерантнасць і новы віток

Марціновіч адзначыў, што аналіз сітуацыі канчаткова разбурыў міф пра тое, што сектанцтва ў Беларусі — з'ява, прыўнесеныя з Захаду.

Паводле яго слоў, амаль 52% сект, якія з'явіліся за апошнія 30 гадоў у Беларусі, паўсталі ў Расіі і краінах былога СССР. На другім радку рэйтынгу пастаўшчыкоў НРР (30%) —азіяцкі рэгіён (Індыя, Іран, Карэя, Японія, Кітай). Затым ідуць краіны Паўночнай і Цэнтральнай Амерыкі, прычым з ЗША прыйшло ўсяго 20 культаў. 0,7% прыпадае на краіны Заходняй і Усходняй Еўропы (Германія, Аўстрыя, Францыя, Данія, Швецыя, Польшча).

Хиромантия
© Sputnik Анна Нефедова
Хірамантыя ў кабінеце Уладзіміра Марціновіча

Секты і культы часцей за ўсё пачынаюць сваю працу не пасля, а задоўга да таго, як спрабуюць афіцыйна зарэгістравацца, адзначае эксперт. Больш за тое, жаданне зарэгістравацца ў якасці рэлігійнай арганізацыі выказваюць адзінкі з прадстаўнікоў НРР.

"Нейкія групы не ўспрымаюць сябе ў якасці рэлігійных арганізацый і цалкам шчыра пазіцыянуюць сябе ў якасці новай "навукі", унікальнай псіхатэрапеўтычнай практыкі, экалагічнага паселішча, адукацыйнага, медыцынскай установы або нават камерцыйнага прадпрыемства", — распавёў суразмоўца Sputnik. Менавіта таму шмат хто з іх спыняецца на рэгістрацыі ў якасці кааператыва, грамадскага аб'яднання, прыватнага або індывідуальнага прадпрымальніка.

Працэс міграцыі нетрадыцыйных рэлігійных рухаў, па словах сектазнаўцы, цыклічны. Але прагназуючы новы віток, Марціновіч адзначае, што постперабудоўнага ўсплёску ўжо не будзе. "Анамальна высокага ўзроўню, які быў у 90-х, НРР ў Беларусі ўжо не дасягнуты, але кліентурныя культы будуць з'яўляцца часцей, чым у перыяд 2004-2010 гадах", — сказаў Марціновіч.

"Веды" як прадчуванне

У манаграфіі таксама ўтрымліваецца аналіз сектоподобных груп так званага паралельнага існавання. На думку Марціновіча, класічным прыкладам такой групы з'яўляецца таварыства "Веды" ў перыяд яго дзейнасці ў канцы 1980-х — пачатку 1990-х гадоў.

Справа ў тым, што акрамя сваёй асноўнай асветніцкай працы таварыства актыўна спрыяла развіццю розных формаў сектанцтва на тэрыторыі краін былога СССР. У дадатак да арганізацыі курсаў лекцый па самых розных прадметах і тэмах, якія не маюць ніякага дачынення да сектанцтва, таварыства "Веды" яшчэ ў канцы 1980-х пачатак актыўна звяртацца да прапаганды чыста сектанцкіх тэм, канцэпцый і вучэнняў.

Ритуальный молоток в кабинете белорусского сектоведа Владимира Мартиновича
© Sputnik Анна Нефедова
Рытуальны малаток

Так, у ліку ўсяго іншага, вядомыя факты падтрымкі гэтым грамадствам у Беларусі: розных чараўнікоў, калдуноў, экстрасэнсаў, лекараў; руху Рэрыхаў; авестыйскай школы астралогіі; Гімалайскага інстытута "Урусваці" з праграмай "Таемныя вучэнні усходу". А таксама курсаў, у рамках якіх меркавалася "зразуменне таямніц белай магіі" і іншых сектанцкіх ініцыятыў, праграм, арганізацый і актывістаў культавай асяроддзя грамадства.

Па словах, сектазнаўцы, усе яны атрымлівалі магчымасць весці свае курсы лекцый і праводзіць іншыя мерапрыемствы ў рамках структуры грамадства "Веды".

Энцыклапедыя для сектазнаўцаў

Манаграфія Уладзіміра Марціновіча "Нетрадыцыйная рэлігійнасць: ўзнікненне і міграцыя" выйшла ў выдавецтве Мінскай духоўнай акадэміі ў 2015 годзе.

Эксперты называюць кнігу адным з фундаментальных прац сучаснага сектоведения на постсавецкай прасторы.

Манаграфія выпушчана абмежаваным накладам — ​​400 асобнікаў. Даследаванне не прызначана для камерцыйнага распаўсюджвання: кніга адрасавана навукоўцам, сектазнаўцы, гісторыкам.

У цяперашні час праца апублікаваны для вольнага запампоўкі. Як адзначыў аўтар манаграфіі, гэта першы том з серыі кніг, якія ён рыхтуе да публікацыі.

106
Тэги:
Навуковыя публікацыі, Секты і культы, Даследаванні, Навука і тэхналогіі, Рэлігія, Беларусь
Вялікі пост: якія стравы рыхтуюць у Свята-Елісавецінскім манастыры

Вялікі пост: якія стравы рыхтуюць у Свята-Елісавецінскім манастыры

35
(абноўлена 17:46 09.04.2021)
Вялікі пост перад Вялікаднем - час пакаяння і малітвы. Дасягненню асаблівага духоўнага стану ў гэты перыяд дапамагае і абмежаванне ў ежы: адмова ад мяса, малочных прадуктаў і яек.

Старэйшая па трапезнай Свята-Елісавецінскага манастыра манашка Лія расказала карэспандэнту Sputnik Вользе Дземянчук пра тое, якія стравы рыхтуюць у абіцелі ў перыяд Вялікага посту.

Што такое Вялікі пост для манахаў

Як правіла, Вялікі пост пачынаецца ў канцы лютага ці ў пачатку сакавіка. І гэта вельмі сімвалічна: у гэты час абуджаецца прырода, а разам з ёй і душа чалавека. Таму гэты вельмі важны для хрысціяніна перыяд можна таксама назваць і "вясной душы".

Абмежаванне ў ежы падчас Вялікага посту для верніка - не цяжар, ​​а неад'емная частка цялеснага і духоўнага ачышчэння, падрыхтоўкі да светлага свята Пасхі Хрыстовай.

Великий пост: какие блюда готовят в Свято-Елисаветинском монастыре
© Sputnik Ольга Деменчук
Старэйшая па трапезнай манашка Лія

Якія посныя стравы рыхтуюць у манастыры

Манастырская ежа ў перыяд Вялікага посту малакаларыйная, смачная і карысная.

У першую пятніцу Вялікага посту ў манастыры рыхтуюць коліва - страва са звараных з мёдам зерняў пшаніцы.

"Паколькі пшанічные збожжа даволі цвёрдае, мы дадаем у страву рыс, а таксама курагу, чарнасліў, разынкі і мёд. Аздабляецца коліва арэхамі. Коліва асвячаецца ў памяць святога пакутніка Фёдара Цірана, які з’явіўся на пачатку Вялікага посту 362 года ў сне Канстантынопальскаму архіепіскапу Еўдоксію і папярэдзіў яго аб апаганенні ежы на базарах ідалаахвярнаю крывёю", - распавядае манашка.

Великий пост: какие блюда готовят в Свято-Елисаветинском монастыре
© Sputnik Ольга Деменчук
Коліва

У перыяд посту манашкі сілкуюцца два разы на дзень - падчас абеду і вячэры. Аснову манастырскай трапезы ў гэты перыяд складаюць разнастайныя агароднінныя супы: боршч, грыбны суп, капуста.

На другое падаюцца катлеты з кальмараў або галубцы з начыннем з грыбоў разам з грачанай, рысавай кашамі ці просам. Падчас Вялікага посту вернікам можна есці рыбу толькі двойчы - на святы Звеставання Найсвяцейшай Багародзіцы і Уваходу Гасподняга ў Іерусалім (Вербнай нядзелі).

На сталах манастырскай трапезнай заўсёды ёсць салаты з белакачаннай і пекінскай капусты з гароднінай. Са з'яўленнем першай зеляніны, сніткі і дзьмухаўцоў у манастыры пачынаюць рыхтаваць карысныя для імунітэту вітамінныя салаты. Дарэчы, сакрэт адмысловага густу салат - у запраўцы, у склад якой уваходзіць раслінны і аліўкавы алеі, соль, лімонны сок і трохі гарчыцы.

Великий пост: какие блюда готовят в Свято-Елисаветинском монастыре
© Sputnik Ольга Деменчук
Манастырская трапезная

"І, вядома, як і для ўсіх беларусаў, для нас незаменны наш нацыянальны прадукт - бульба. Кухары манастыра яе тушаць, адварваюць, а часам нават робяць смачны манастырскае ласунак - посныя дранікі, у склад якіх уваходзяць толькі бульба, лук, соль і раслінны алей ", - адзначае манашка.

Великий пост: какие блюда готовят в Свято-Елисаветинском монастыре
© Sputnik Ольга Деменчук
Дранікі ў пост гатуюць з бульбы і цыбулі, трохі соляць і пякуць на раслінным алеі

Дэсерты ў пост

"У перыяд посту ў нашым манастыры часам рыхтуюць пірог з капустай, дражджавыя булачкі ці аладкі з варэннем, а таксама бліны, але не звычайныя з даданнем малака, а посныя. Падчас Вялікага посту для сясцёр - гэта такое невялікае гастранамічнае суцяшэнне", - тлумачыць яна.

Манастырскія кухары рыхтуюць такія ж смачныя і карысныя напоі - кампот з сухафруктаў і адвар з пладоў шыпшынніка. Як вядома, у шыпшынніку змяшчаецца шмат вітаміна С, а гэта дапамагае аднавіць сілы і падтрымаць арганізм у перыяд вясновага авітамінозу. Дарэчы, у Свята-Елісавецінскім манастыры ў адвар з шыпшынніка не дадаюць цукар, каб не паменшыць яго вітамінавы склад.

У чым сакрэт адмысловага густу манастырскай ежы

"Сапраўды, манастырская ежа прыкметна адрозніваецца ад звычайнай - у яе асаблівы смак. Гэта звязана з тым, што яна прыгатавана ў асвечаным месцы, з малітвай. Кожную раніцу старэйшая сястра бярэ агеньчык ад абраза прэпадобнапакутніцы Елісаветы, запальвае ад яго лампадку у трапезнай, хрысціць сталы і моліцца. Усе работнікі манастырскай трапезнай таксама моляцца і просяць Божага благаслаўлення перад тым, як пачаць новы працоўнай дзень. У гэтым і заключаецца сакрэт адмысловага густу манастырскай ежы ", - рэзюмуе манашка Лія.

Великий пост: какие блюда готовят в Свято-Елисаветинском монастыре
© Sputnik Ольга Деменчук
Манастырская трапезная

Чытайце таксама:

35

Памятка поснікам: чым замяніць скаромныя прадукты

238
(абноўлена 10:16 09.04.2021)
Працягласць Вялікага посту сем тыдняў. Ён – найважнейшы са шматдзённых пастоў, які рыхтуе хрысціян да годнай сустрэчы свята Уваскрэсення Хрыстовага. Памятка для поснікаў – у інфаграфіцы Sputnik.
Чым замяняць падчас посту скаромныя прадукты
© Sputnik

У гэтым годзе Вялікі пост пачаўся 15 сакавіка і будзе доўжыцца да 1 траўня. Для вернікаў праваслаўных гэтыя 48 дзён - доўгі і цяжкі перыяд ачышчэння цела і душы. Якімі поснымі прадуктамі можна замяніць скаромную ежу ў перыяд Вялікага посту, каб харчаванне было збалансаваным і карысным для арганізма - у інфаграфіцы Sputnik.

Сем тыдняў цялеснага і душэўнага посту ўключаюць у сябе Святую Чатырохдзесятніцу і Страсную сядміцу - перадвелікодны тыдзень, які пачынаецца пасля Вербнай нядзелі і доўжыцца да самага Вялікадня.

Кожны тыдзень Вялікага посту мае сваю назву і асаблівае напаўненне:

  • Урачыстасць праваслаўя (з 15 па 21 сакавіка). У першы тыдзень ушаноўваецца перамога над іканаборствам. Надаецца асаблівая павага ва ўспамінах да імператрыцы Феадоры Канстантынопальскай, якая аднавіла шанаванне абразоў у храмах, пасля забароны, што адбылася ў VIII стагоддзі.
  • Тыдзень Свяціцеля Рыгора Паламы (з 22 па 28 сакавіка). У другую сямідзёнку пачытаюць гэтага Свяціцеля за моц яго вучэнне і перамогу ў тэалагічных спрэчках, у якіх святы паказаў усеаб’емную сувязь паміж Богам і светам.
  • Крыжапаклонны тыдзень (з 29 сакавіка па 4 красавіка). Зыходзячы с назвы трэцяга вялікапоснага тыдня, у гэты перыяд праваслаўныя пакланяюцца Крыжу.
  • Тыдзень Прападобнага Яна Лесвічніка (з 5 па 11 красавіка). Азначаны святы ўяўляе сабою моцны прыклад посту і духоўнага жыцця, з якім павінен суадносіцца сумленны хрысціянін не толькі ў чацвёрты вялікапосны тыдзень.
  • Тыдзень Прападобнай Марыі Егіпецкай (з 12 па 18 красавіка). Святую Марыю Егіпецкую на пятым вялікодным тыдні ўшаноўваюць за тое, што яна цераз прытрымліванне ўзмоцненага посту змагла пазбавіцца ад распуства ў жыцці.
  • Тыдзень, прысвечаны ўваходу Гасподняга ў Іерусалім (з 19 па 25 красавіка). Шосты тыдзень посту адзначаецца падзеяй уезду Хрыста у горад Іерусалім. Гэтая сямідзёнка таксама носіць назву "тыдзень ваій", што паходзіць ад слова "вайя" - лісце пальмы, якім высцілалі шлях Збавіцеля перад Іерусалімам. На Вербную нядзелю ў славянскіх краінах замест пальмавых лістоў ужываюць галінкі вярбы.
  • Страсная сядміца (з 26 красавіка да Вялікдня). У сёмы тыдзень посту ўзгадваюць апошнія дні зямнога жыцця, смерці і пахавання Ісуса Хрыста.

Духоўная частка Вялікага посту заключаецца ў малітвах, пакаянні, а таксама ўстрыманні і барацьбе з асабістымі слабасцямі і ўсім, што адцягвае ад Бога.

Што ж тычыцца фізічнага боку - на працягу сарака васьмі дзён варта абмежаваць сябе ад скаромнай ежы, напрыклад: мяса, малака, яек - ежы жывёльнага паходжання.

Выхадныя дні - субота і нядзеля не з'яўляюцца строга нішчымнымі. У гэтыя дні царквой дазволена ўжываць ежу, прыгатаваную на алеі.

Святары падкрэсліваюць, што не варта ўспрымаць Вялікі пост як дыету, так як ўстрыманне ад ежы павінна абавязкова суправаджацца малітвамі і быць накіраваным на ачышчэнне душы. Таксама кожны чалавек сам павінен вызначыць, якая мера ўстрымання з'яўляецца неабходнай, у адпаведнасці з фізічным здароўем тых, хто поснічае.

Парады па харчаванню для тых, хто хоча прытрымлівацца Вялікага посту - у інфаграфіцы Sputnik.

238
Тэги:
Праваслаўе, Рэлігія, Увесь свет
Тэмы:
Посцім смачна: самыя цікавыя і смачныя рэцэпты
Які сёння дзень: 11 красавіка

Які сёння дзень: 11 красавіка 2021 года

167
(абноўлена 13:14 10.04.2021)
Гэты дзень з'яўляецца сто першым па грыгарыянскім календары, да канца года засталося 264 дні.

Сёння адзначаецца Міжнародны дзень вызвалення вязняў нацысцкіх канцлагераў. Якія яшчэ падзеі адбыліся 11 красавіка і чым азнаменаваны гэты дзень у народным календары, чытайце ў спраўцы Sputnik.

Гістарычныя падзеі 11 красавіка

  • У 1611 годзе пачалася аблога паўстанцамі ў Маскве гарнізону цара Уладзіслава Вазы.
  • У 1927 годзе была прынятая Канстытуцыя БССР.
  • У 1945 годзе адбылося вызваленне амерыканскімі войскамі вязняў Бухенвальда.
  • У 2011 годзе адбыўся выбух у мінскім метрапалітэне на станцыі "Кастрычніцкая".

Хто нарадзіўся 11 красавіка

  • 1942 год: Пётр Шарыпа, беларускі жывапісец, педагог.
  • 1959 год: Сяргей Астравец, беларускі пісьменнік, эсэіст.
  • 1965 год: Алег Молчан, беларускі кампазітар, прадзюсар, грамадскі дзеяч.

Таксама сёння нарадзіліся нарвежскі скульптар Густаў Вігеланд і англійскі ўрач-хірург Джэймс Паркінсон.

11 красавіка ў народным календары

Сёння праваслаўныя вернікі шануюць памяць святапакутніка Марка, епіскапа Арафусійскага.

У гэты дзень людзі хадзілі ў лес, абдымалі бярозы і прыслухоўваліся, як у іх ідзе сок. Калі сока шмат, хутка пацяплее.

Лічылася, што якое надвор'е 11 красавіка, такое будзе і 11 кастрычніка. Калі лісце спачатку з'явілася на бярозе, лета будзе цёплым, на алешыне – дажджлівым. Сарокі нізка робяць гнёзды – летам будзе шмат навальніц.

167
Тэги:
народны каляндар, які сёння дзень