Нунцый Габор падчас імшы ў Венгрыі

Новым Апостальскім нунцыем у Беларусі стаў венгерскі паліглот

29
Монсіньёр Габар Пінтэр ведае дзевяць моў: венгерскую, нямецкую, італьянскую, ангельскую, французскую, іспанскую, крэольскую, шведскую і рускую.

МІНСК, 15 мая — Sputnik. Папа Рымскі прызначыў новага Апостальскага нунцыя ў Беларусі — гэтую пасаду зойме монсіньёр Габар Пінтэр, які раней быў дарадцам нунцыятуры ў Аўстрыі, паведамілі Sputnik у Рымска-каталіцкай царкве ў Беларусі.

Пасада Апостальскага нунцыя ў рэспубліцы была вакантная з лістапада 2015 года, калі арцыбіскуп Клаўдыё Гуджэроці быў пераведзены з Беларусі ва Украіну.

"Яго Святасць Папа Францыск прызначыў монсіньёра Габара Пінтэра Апостальскім нунцыем у Рэспубліцы Беларусь", — сказалі ў РКЦ. Там таксама паведамілі, што да прызначэньня Пінтэр працаваў дарадцам Апостальскай нунцыятуры ў Аўстрыі.

Габар Пінтэр нарадзіўся 9 сакавіка 1964 года ў Венгрыі, з'яўляецца прасвітарам епархіі Ваца (Венгрыя). На дыпламатычнай службе Святога Прастолу знаходзіцца з 1 ліпеня 1996 года, працаваў у Гаіці, Балівіі, Скандынавіі, Францыі, на Філіпінах і ў Аўстрыі. Валодае венгерскай, нямецкай, італьянскай, ангельскай, французскай, іспанскай, крэольскай, шведскай і рускай мовамі.

29
Тэги:
Рымска-каталіцкая царква, Каталіцызм, Беларусь
Мітрапаліт Мінска-Магілёўскі арцыбіскуп Тадэвуш Кандрусевіч

Сітуацыя з Кандрусевічам: МУС праводзіць праверку і чакае адказ на запыт

18
(абноўлена 14:04 19.10.2020)
Арцыбіскупа адмовіліся пускаць на тэрыторыю Беларусі ў верасні - зараз прыходзіць праверка на наяўнасць у яго іншага грамадзянства.

МІНСК, 19 кас - Sputnik. Праверка па пытанні грамадзянскай прыналежнасці кіраўніка беларускіх каталікоў мітрапаліта Мінска-Магілёўскага арцыбіскупа Тадэвуша Кандрусевіча працягваецца, у Мінску чакаюць адказ ад замежных кампетэнтных органаў, паведаміла інфармаваная крыніца.

Арцыбіскуп Кандрусевіч не змог уехаць у Беларусь з Беластоку 31 жніўня. Падставай для гэтага Дзяржпагранкамітэт назваў ануляванне яго пашпарта.

МУС заявіла, што ў дачыненні да Кандрусевіча была распачатая праверка аб наяўнасці ў яго беларускага грамадзянства. Некалькі тыдняў таму дэпартамент па грамадзянстве і міграцыі МУС накіраваў запыт у кампетэнтныя органы шэрагу краін па гэтым пытанні.

"Праверку МУС яшчэ не завяршыла, яна працягваецца. Але, як я разумею, яна ўжо знаходзіцца на завяршальнай стадыі. Па некаторых дадзеных, адказ на запыт, які накіроўваў дэпартамент па грамадзянстве і міграцыі, можна чакаць на гэтым тыдні" - паведаміла Sputnik крыніца, знаёмы з сітуацыяй, якая сітуацый.

Паводле яго слоў, у рамках праверкі ў кампетэнтныя органы замежных краіны накіроўваліся дадатковыя запыты.

У сваю чаргу Рымска-каталіцкая царква ў Беларусі паведаміла, што з 19 кастрычніка пачала новы цыкл малітваў за вяртанне Кандрусевіча ў Беларусь.
Раней Sputnik са спасылкай на МУС паведамляў, што сам пашпарт, які быў выдадзены мітрапаліту Кандрусевічу, "нармальны, ён па ім выязджаў за мяжу, цяпер высвятляецца пытанне, грамадзянін Беларусі ён ці не".

У сваю чаргу, у МУС адзначылі, што пасля завяршэння праверкі і паступлення адказаў на запыты будзе ініцыявана прыняцце адпаведнага рашэння на падставе заканадаўства Рэспублікі Беларусь, у тым ліку і адносна магчымасці выключэння з электронных рэсурсаў інфармацыі аб прызнанні несапраўдным беларускага пашпарта.

Як растлумачылі ў МУС, Беларусь не прызнае падвойнага грамадзянства. Раней паведамлялася, што беларускае грамадзянства мітрапаліт Кандрусевіч атрымаў пасля 2015 года, таксама было адпаведнае дзяржаўнае рашэнне з нагоды яго натуралізацыі ў Беларусі.

18
Тэги:
Беларусь, Тадэвуш Кандрусевіч
Царква Пакрова Прасвятой Багародзіцы ў Філях, архіўнае фота

Праваслаўны свет адзначае Пакроў Прасвятой Багародзіцы

136
(абноўлена 09:35 14.10.2020)
Праваслаўны свет 14 кастрычніка адзначае адно з самых шанаваных святаў сярод вернікаў - святкаванне Пакрова Прасвятой Багародзіцы.

Пакроў Прасвятой Багародзіцы - адно з самых важных святаў, якія адзначаюцца толькі праваслаўнымі. Каталіцкая царква не святкуе гэты дзень.

Гэта свята заўсёды адзначаецца 14 кастрычніка.

Паданне пра Пакроў

У дзень Пакрова прынята ўспамінаць падзею, якая адбылося ў 910 годзе ў Канстанцінопалі. Гісторыя гаворыць, што ў Влахернскім храме з'явілася Божая Маці з амафорам - элементам царкоўнага адзення. Божая Маці накрыла сваім амафорам людзей - у знак заступніцтва і абароны.

Свята бярэ свой пачатак ў Візантыі - яго ўсталяванне адносяць да 1165 года і прыпісваюць князю Багалюбскаму.

Боская літургія

Боская літургія гэтага дня напоўнена асаблівай урачыстасцю. Яна нагадвае службы падчас 12 галоўных царкоўных святаў. Святары і вернікі ўзносяць у сваіх спевах Нябесную царыцу, услаўляючы Пакроў і абарону ад смерці. У момант набажэнства святар апранаецца ў блакітнае адзенне. Свята Пакрова асоба паважаюць вайскоўцы. Здаўна лічылася, што Багародзіца ратавала ваяроў у момант бітвы, пакрываючы іх сваім амафорам.

Як адзначаюць Пакроў

Галоўнае правіла, якое варта выконваць на Пакроў - паход у царкву. У гэты дзень праводзяцца царкоўныя службы, а вернікі моляцца і просяць аб заступніцтве. Лічыцца, што ў гэты дзень кожная малітва будзе пачутая.

У наш час на Пакроў трэба весяліцца, запрашаць гасцей або ісці ў госці. Але не варта ладзіць занадта шумныя застоллі і вячоркі.

Цікава, што святкаванне Пакрова сумешчанае з "пагодным пераходам" - восень знаходзіцца ў самым росквіце, і прырода падрыхтоўвае сябе да зімовага сезону.

Дзень Пакрова штогод супадаў са сканчэннем палявых работ: земляробчыя работы спыняліся, быдла заганяўся ў стойла, а ў вёсках людзі пачыналі прапальваць дома.

У старыя часы дзяўчыны адпраўляліся ў царкву і малілі у Багародзіцы накіраваць ім суджаных. Была і іншая традыцыя - дзяўчаты выпякалі хлеб і маліліся за сябе. Продкі казалі, што калі юная дзяўчына будзе спраўна весці гаспадарку і марыць пра жаніха, то Усявышні абавязкова пашле ёй добрага хлопца.

Таксама па старых традыцыях на Пакроў спальвалі "спарахнелыя" матрацы і палівалі парогі дамоў святой вадой - лічылася, што гэта выганяе псуту і ўмацоўвае здароўе дамачадцаў.

Да заканчэння святкавання Пакрова пачынаўся час хатніх вячорак, калі дзяўчыны заставаліся дома, займаліся рукадзеллем, пралі, вышывалі і праводзілі абрад "запякання кутоў" у доме. Такім чынам захоўвалася цяпло хатняга ачага.

Народныя прыкметы

  • Калі на святкаванне Покрыва выпадае вялікая колькасць снегу - на сяле чакаюцца вяселля.
  • Калі ў дзень вяселля ідзе дождж, то маладыя пражывуць шчаслівае сумеснае жыццё.
  • Калі вясельны дзень выдаўся халодным і непагодным, то маладых чакаюць выпрабаванні ў асабістым жыцці.
  • Калі ў гэты дзень дзяўчына выходзіла з хаты і частавала мінакоў пірагом - у хуткім часе сустрэне свой лёс.
  • Калі лісце не апала з дрэў - трэба рыхтавацца да снежнай і марознай зімы.
  • Калі дзень Пакрова дажджлівы - дажджлівае надвор'е прастаіць да канца кастрычніка.
136
Тэги:
Рэлігійныя святы, царква
На беразе Бярэзіны знайшлі ўнікальны шлем

"Шлем Марзалюка" атрымаў статус гісторыка-культурнай каштоўнасці

0
(абноўлена 17:37 28.10.2020)
У красавіку мінулага года ў Бабруйску на беразе Бярэзіны знайшлі шлем X-XI стагоддзяў, які паспелі абвясціць шлемам полацкага князя Ізяслава. Што вядома пра артэфакт, разбіраўся Sputnik.

Нядаўна стала вядома, што ў кастрычніку на пасяджэнні Беларускага рэспубліканскага навукова-метадычнага савета было прынята рашэнне аб прысваенні шлему, знойдзенаму ў Бабруйску, статуса гісторыка-культурнай каштоўнасці.

Адразу пасля таго, як у красавіку ў ходзе работ па паглыбленні дна ракі ў затоцы правага берага Бярэзіны, быў знойдзены сярэднявечны шлем, да вывучэння знаходкі падключыўся дэпутат і па шчаслівым збегу абставінаў археолаг Ігар Марзалюк.

Дзякуючы яго намаганням шлем быў перададзены кваліфікаваным спецыялістам на рэстаўрацыю ў Беларускі дзяржаўны музей гісторыі Вялікай Айчыннай вайны. Гісторыкі прыйшлі да высновы, што дадзены артэфакт з'яўляецца нічым іншым, як помнікам зброевага мастацтва Х-ХІ стагоддзяў.

Ігар Марзалюк выказаў здагадку, што гэты статусны прадмет належаў Ізяславу, сыну полацкай князёўны Рагнеды і кіеўскага князя Уладзіміра.

Шлем, пячатка і экспедыцыя

"Менавіта такія шлемы называлі залатымі. Такія шлемы належалі, як правіла, менавіта тым, хто кіраваў дружынай, як правіла, першым у бой ішоў князь.

Усё гэта дазваляе казаць, што гэта ўнікальная рэч, якая, безумоўна, належала чалавеку з высокім сацыяльным статусам", - тлумачыў Ігар Марзалюк.

Па версіі беларускіх гісторыкаў, шлем, знойдзены ў Бабруйску, быў зроблены ў Скандынавіі, а затым ужо прывезены ў Беларусь па старажытным гандлёвым шляху "з варагаў у грэкі".

Родапачынальнік дынастыі полацкіх князёў Ізяслаў памёр прыблізна на пачатку XI стагоддзя, але інфармацыі пра месца яго пахавання няма. Адзінай вядомай археалагічнай знаходкай, якая пэўна звязана з яго імем, з'яўляецца пячатка з надпісам князь Ізяслаў і горад Полацак. У 1954 годзе яна была знойдзена на раскопках у Ноўгарадзе. Цікава, што на пячатцы таксама намаляваны трызубец - радавы знак Рурыкавічаў.

Князь Ізяслаў вядомы не толькі як палітык, які здолеў аднавіць разбураны яго бацькам Полацк, але і як дзед Усяслава Чарадзея. Пры кіраванні апошняга ў горадзе быў узведзены Сафійскі сабор як сімвал магутнасці княства.

Погляд з Кіева на бабруйскі шлем

У сваю чаргу кандыдат гістарычных навук, выкладчык кафедры гісторыі Цэнтральнай і Усходняй Еўропы Кіеўскага нацыянальнага універсітэта Арцём Папакін распавёў, што знаходка сапраўды унікальная для Беларусі, але ні пра якую сенсацыі не можа ісці і гаворкі.

"Вось так ствараюцца міфы. Цудоўнай захаванасці шлем тыпу "Чорная Магіла" (курган пад Чарнігавам, які, на думку даследчыкаў, з'яўляецца помнікам эпохі вікінгаў - Sputnik), знойдзены ў Бярэзіне каля Бабруйска - адзіная знаходка такога тыпу на тэрыторыі Беларусі - "спрытным рухам рукі" ператварылася ў шлем Ізяслава Уладзіміравіча і адначасова ў сімвал беларускай дзяржаўнасці. Разам з тым агучылі няправільную колькасць шлемаў гэтага тыпу (ужо вядома больш за 40 цэлых і фрагментаў), недарэчна параўналі з "шапкай Манамаха" і прыпісалі аўтарства выраба скандынавам", - лічыць украінскі гісторык.

Паводле яго слоў, "ні пра якую прывязку да гістарычных асобаў гаворкі быць не можа. Гэтыя шлемы разам з арабскім срэбрам і іншымі рэчамі ўсходняга паходжання распаўсюджваліся ў Х стагоддзі ў многіх рэгіёнах ваенна-гандлёвай актыўнасці ўсходніх вікінгаў: у Ноўгарадзе, Сярэднім Падняпроўі, Прусіі і Вялікай Польшчы".

Спецыяліст па гісторыі зброі упэўнены, што бабруйскі шлем варта разглядаць у кантэксце такіх знаходак, як Брылеўскі скарб (знойдзены ў Барысаўскім раёне і адносіцца да IX стагоддзя і эпохі вікінгаў - Sputnik), месца яго знаходкі паказвае не на цэнтр княжацкай улады, а на гандлёвы і ваенны шлях па Дняпры да Балтыкі.

Рэха ўнікальнай знаходкі

У маі бягучага года непадалёк ад таго месца, дзе быў знойдзены адзіны ў Беларусі шлем тыпу "Чорная магіла", атрымалася знайсці меч эпохі высокага Сярэднявечча.

Средневековый меч найден в Бобруйске на берегу Березины
© Photo : Николай Силков
Сярэднявечны меч знойдзены ў Бабруйску на беразе Бярэзіны

"Гэты меч датуецца XI-XIII стагоддзямі і адносіцца да поствікінгскай эпохі. На дзяржальні захаваліся сляды серабрэння. Стан для археалагічнага артэфакта ў яго добры", - распавёў гісторык Мікалай Сілкоў.

У цэлым меч захаваўся амаль цалкам і толькі часткова згублена лязо. Гэта дазваляе яго датаваць і аднесці да пэўнага тыпу.

Пры гэтым ён удакладніў, што цяпер меч пры захаванасці каля 80% адсоткаў важыць прыблізна 1,2 кілаграма і мае даўжыню ў 70 сантыметраў. На жаль, нельга вызначыць дакладна, дзе быў выраблены меч.

"Меч трэба чысціць і рэстаўраваць, тады можна будзе вызначыць ўсё больш дакладна. Пакуль можна казаць толькі пра тое, што ён належаў або князю ці дружынніку. Простыя воіны ў гэты час былі ўзброены дзідай і сякерай", - падкрэсліў гісторык.

Знойдзеныя ў Бабруйску шлем і меч, могуць быць паміж сабой звязаныя, таму што маглі існаваць у адзін час. Абедзве знаходкі вельмі статутныя, але сур'ёзных доказаў гэтаму пакуль няма.

0
Тэги:
Бабруйск